Nie bez powodu mówi się, że samoświadomość jest najlepszą bronią w zwalczaniu niechcianych nawyków. Pozwala nie tylko lepiej postrzegać otaczający nas świat, ale wyodrębnić z niego siebie.
To dzięki niej możemy zdać sobie sprawę z własnych cech charakteru, emocji, potrzeb, czy zachowań. Jest to zatem wewnętrzne i całkowicie subiektywne odzwierciedlenie rzeczywistości. Jeżeli wiemy, czego chcemy, czego potrzebujemy i co możemy, to o wiele łatwiej jest zaplanować działania, tak by osiągnąć wyznaczony cel. Rozróżniamy trzy rodzaje świadomości:
♦ świadomość tego, co dzieje się wewnątrz nas, czyli świadomość odczuć, które pochodzą z wnętrza ciała np. ucisk, ciepło, napięcie;
♦ świadomość uczuć, które przeżywamy i to, w jaki sposób je odczuwamy np. Uczucie stresu objawiające się uciskiem w żołądku;
♦ świadomość tego, co dzieje się w wyobraźni, myślach, wspomnieniach.
Praca nad rozwojem samoświadomości wcale nie jest trudna, a przynieść może wiele zalet. Zacznij od zrobienia analizy SWOT własnej osoby.
Analiza SWOT to popularna w biznesie technika, której celem jest uporządkowanie i analiza posiadanych informacji. Nazwa pochodzi od akronimu angielskich słów: Strengths (mocne strony), Weaknesses (słabe strony), Opportunities (szanse) i Threats (zagrożenia). Stosowana jako uniwersalne narzędzie analizy strategicznej: pozwala wykorzystać zgromadzone dane do opracowania strategii działania opartej na szansach I silnych stronach, przy jednoczesnym uwzględnieniu zagrożeń I słabych stron.
Silne strony:
♦ Umiejętności
♦ Wykształcenie
♦ Kompetencje
♦ Posiadana wiedza
♦ Doświadczenie
♦ Znajomości
♦ Zaangażowanie
Słabe strony:
♦ Braki w edukacji
♦ Małe doświadczenie
♦ Negatywne cechy charakteru
♦ Brak znajomości (w) branży
♦ Niewystarczające umiejętności
Szanse:
♦ Pozytywne zmiany w branży
♦ Rozwój gospodarki krajowej
♦ Korzystne zmiany na rynku pracy
♦ Nowe, firmowe projekty
♦ Pojawiające się nowe nisze
♦ Wzrost zapotrzebowania na umiejętności lub wiedzę, które posiadasz
Zagrożenia:
♦ Zmiany w strukturach firmy
♦ Negatywne zmiany na rynku pracy z punktu widzenia pracodawcy (np. wzrost minimalnych wynagrodzeń, podatków)
♦ Zmiana wymogów pracy związanych z twoim stanowiskiem (których nie spełniasz)
♦ Zmniejszenie zapotrzebowania na Twoje umiejętności
♦ Rozwój nowych technologii, które nie są ci znane
♦ Nowa konkurencja (dla ciebie lub dla firmy, w której pracujesz)
♦Niekorzystne zmiany personalne na stanowisku osoby, która cię nadzoruje
Analiza SWOT – samoświadomość
W procesie zgłębiania samoświadomości warto zadać sobie kilka pytań, które pozwolą zrozumieć własne zachowanie. Zastanów się zatem:
→ Jakie czynności, zagadnienia nie sprawiają Ci problemu?
→ Jakie czynności, zagadnienia sprawiają Ci trudności?
→ Co jest dla Ciebie w tej chwili najważniejsze?
→ Kto jest dla Ciebie najważniejszy?
→ Co pozwala Ci się odprężyć?
→ Co Cię stresuje?
→ Co się złości?
→ Co sprawia, że się uśmiechasz?
→ Czego się boisz?
→ Jak chcesz być postrzegany przez innych ludzi?
→ Czego chciałbyś się nauczyć?
→ Co Ci przeszkadza w normalnym funkcjonowaniu?
→ O czym teraz marzysz?
→ Czego potrzebuję by skupić się w pracy?
→ Jaka forma pracy najbardziej Ci odpowiada?
A jeśli planujecie pójść o krok dalej i przyjrzeć się swoim pomysłom – zachęcam do użycia ciekawego narzędzia, jakim jest strategia Walta Disneya.